login leden

juridisch

De bni heeft een intensieve samenwerking met Axel van Reek. Axel is advocaat en partner bij Lips Van Dijken en kan je verder helpen met vragen over allerlei juridische onderwerpen, zoals contractvorming, het gebruik van De Nieuwe Regeling 2011 of de Consumenten Regeling 2013, maar ook met vragen over het arbeidsrecht en auteursrecht. Voor bni-leden geldt een gereduceerd tarief.

 

Lips Van Dijken

axel@lipsvandijken.nl

020-2612345

Nicolaas Witsenkade 38
1017 ZT Amsterdam

www.lipsvandijken.nl

 

 

Hieronder vind je alvast wat algemene informatie om je op weg te helpen.

 

De overeenkomst tussen interieurarchitect en cliënt

Een veelgemaakte fout van interieurarchitecten is dat er geen duidelijke afspraken met de cliënt worden gemaakt, of dat de gemaakte afspraken niet goed worden vastgelegd. De belangrijkste tip is daarom: stel voor iedere opdracht een duidelijke en goed leesbare overeenkomst op. Het klinkt zo logisch, maar toch wordt dit vaak niet gedaan. Ja, een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig, maar het probleem hiervan is dat achteraf lastig te bewijzen is dát er een overeenkomst is en wat hiervan precies de inhoud is. De overeenkomst hoeft trouwens niet tientallen pagina’s te beslaan. Als je gebruik maakt van algemene voorwaarden kan deze kort en bondig zijn. Het voornaamste is dat de overeenkomst de prijs, de leverdatum en een ondubbelzinnige omschrijving van het product of de dienst bevat. En last but not least: de overeenkomst moet uiteraard door de interieurarchitect en de cliënt worden ondertekend.

 

De Nieuwe Regeling (DNR 2011) & Consumentenregeling (CR 2013)

Er zijn binnen de architectenbranche twee sets aan juridische standaarddocumenten beschikbaar: De Nieuwe Regeling (ook wel: DNR 2011) en de Consumentenregeling (ook wel: CR 2013). De Nieuwe Regeling en de Consumentenregeling vind je op onze downloadpagina. Beide regelingen bevatten onder meer een modelovereenkomst en algemene voorwaarden die je als interieurarchitect kunt gebruiken. Ons advies is om in principe altijd een van beide regelingen te gebruiken. Maar ons advies is ook om dit niet zomaar te doen, zonder goed te beseffen wat er eigenlijk in deze standaarddocumenten staat en wat de gevolgen daarvan zijn. Lees daarom goed de toelichting bij de regeling die je wil gebruiken. Zijn er toch nog onduidelijkheden? Win dan juridisch advies in.

 

Wanneer gebruik je nu De Nieuwe Regeling en wanneer gebruik je de Consumentenregeling?

Dit is een vraag die wij vaak krijgen. Het antwoord is eigenlijk simpel. De documenten uit De Nieuwe Regeling vormen tezamen juridisch gezien een behoorlijk zware overeenkomst. Het advies is dan ook om De Nieuwe Regeling alleen te gebruiken bij opdrachten met zakelijke opdrachtgevers, bij complexe opdrachten van particuliere opdrachtgevers en bij opdrachten met een aanzienlijk financieel belang (van meer dan € 75.000). Voor simpelere en opdrachten met een lager financieel belang van particuliere opdrachtgevers of kleine zakelijke opdrachtgevers is de Consumentenregeling doorgaans geschikter. De Consumentenregeling is namelijk specifiek in het leven geroepen om beter aan te sluiten op een consumentenopdracht. Het document is eenvoudiger van opzet dan De Nieuwe Regeling.

 

Let op bij het gebruik van algemene voorwaarden

Het voordeel van algemene voorwaarden is dat je niet bij elke opdracht opnieuw alle standaardvoorwaarden hoeft op te stellen. Maak je gebruik van algemene voorwaarden, let dan wel goed op dat je dit op de juiste manier doet. Doe je dit niet, dan zijn de algemene voorwaarden namelijk geen onderdeel van de overeenkomst of zijn zij vernietigbaar. Juridisch gezien is het voor jou als interieurarchitect het verstandigst om de algemene voorwaarden mee te sturen met de offerte en hier in de offerte naar te verwijzen. De terhandstelling van algemene voorwaarden moet namelijk vóór of bij het sluiten van de overeenkomst gebeuren. Het heeft dus geen zin om algemene voorwaarden pas met de eerste factuur mee te sturen, want dan ben je te laat en zijn de algemene voorwaarden vernietigbaar.

 

Better safe then sorry

Omdat het in de praktijk nogal eens wordt vergeten om de algemene voorwaarden met de offerte mee te sturen, adviseren wij om de algemene voorwaarden ook altijd op jouw website te plaatsen en ook hier naar te verwijzen in jouw offerte. Of nog beter: in alle correspondentie. Je kunt dit eenvoudig doen door een disclaimer te plaatsen op jouw briefpapier en in jouw e-mailhandtekening. Omdat alleen een verwijzing naar de algemene voorwaarden in een disclaimer niet altijd volstaat om deze van toepassing te laten zijn, blijft het belangrijkste advies evenwel om altijd de algemene voorwaarden bij de offerte mee te sturen. Zowel De Nieuwe Regeling als de Consumentenregeling bevatten algemene voorwaarden die je als interieurarchitect kunt gebruiken. Het is echter niet zinvol om een verwijzing naar zowel De Nieuwe Regeling als de Consumentenregeling op te nemen. Dit werkt alleen maar verwarrend. En ook hier geldt natuurlijk weer: zorg dat je weet (en snapt!) wat er in de algemene voorwaarden staat.

 

Toch liever een eigen overeenkomst of algemene voorwaarden? Check je polisvoorwaarden!

Blijkt het dat de basisovereenkomst of de algemene voorwaarden uit De Nieuwe Regeling of de Consumentenregeling toch niet goed toepasbaar zijn in jouw situatie, gebruik ze dan niet. Je kunt immers ook altijd een op de specifieke situatie toegespitste overeenkomst of voor jouw bureau op maat gemaakte algemene voorwaarden laten opstellen. Wij adviseren je om je hierbij wel altijd goed te laten adviseren door onze huisadvocaat. Ook is het belangrijk om eerst goed de polisvoorwaarden van jouw beroepsaansprakelijkheidsverzekering te checken. Het kan namelijk heel goed zijn dat deze het gebruik van De Nieuwe Regeling of de Consumentenregeling voorschrijven als voorwaarde voor dekking onder de verzekering.

 

 

 

Hoe rechten van intellectuele eigendom te beschermen?

Wat is er vervelender dan te merken dat iemand jouw mooie ontwerp heeft gekopieerd? Om dit te voorkomen is het zaak om je intellectuele eigendomsrechten van te voren goed vast te leggen. Je kunt het ontwerp van je product bijvoorbeeld als model laten registreren. Wacht hier echter niet te lang mee. Heb je je ontwerp al op beurzen tentoongesteld of is dit al in kranten of tijdschriften verschenen, dan kan dit de nieuwheid van je eigen ontwerp schaden, met het mogelijke gevolg dat dit later niet meer als model beschermd kan worden. Zorg er dus voor dat je, voordat je met je ontwerp naar buiten treedt, dit als modelrecht hebt laten registreren. Wordt jouw ontwerp door een producent in productie genomen of door een opdrachtgever uitgevoerd, zorg dan dat je duidelijke schriftelijke afspraken maakt over jouw auteursrechten en eventuele royalties. Laat je hierin bijstaan door onze huisadvocaat.

 

Moeten naam en logo worden vastgelegd?

Het hebben van een goede bedrijfsnaam en logo is van groot belang. Hierdoor ben je vindbaar en onderscheid je je van de rest. Naarmate de zaken steeds beter gaan, zal jouw naamsbekendheid en reputatie gaan groeien. Dit ziet je concurrent natuurlijk ook en het komt dan ook geregeld voor dat concurrenten proberen mee te liften op jouw bekendheid door bijvoorbeeld een gelijkende bedrijfsnaam of logo te kiezen. Dit schept verwarring en kan jou klanten kosten omdat deze naar de concurrent gaan in de veronderstelling dat zij met jou te maken hebben. Advies: registreer je bedrijfsnaam en logo als woord – en/of beeldmerk. De kosten hiervan zijn gering. Registratie kan je een hoop ellende besparen.

 

Kan ik gratis fotos van internet gebruiken voor mijn eigen site?

Lang leve het world wide web! Dit staat immers vol met ‘gratis’ afbeeldingen en foto’s. Maar wees verstandig en gebruik niet zomaar plaatjes van internet om deze te gebruiken voor je eigen website. Ook al staat er geen naam van de eigenaar of een copyright notice (©) bij, er rust ongetwijfeld auteursrecht op en vroeg of laat zal de auteursrechthebbende bij jou aankloppen met een claim vanwege het zonder zijn toestemming gebruiken van zijn materiaal. En of dit nou gegrond is of niet, je zit met een probleem. Je zult juridisch advies moeten inwinnen of aan zijn wensen tegemoet moeten komen. Het zal je in ieder geval wat kosten en dat is niet prettig.

 

Lid van bni en vragen?

Heb je vragen over een van deze onderwerpen, of heb je een andere juridische vraag? Neem dan vooral contact op met onze huisadvocaat Axel van Reek van Huesmann Advocaten. Zijn contactgegevens vind je bovenaan deze pagina. Geen lid en toch vragen? Informeer naar de mogelijkheden van een lidmaatschap via info@bni.nl

 

NB) in bovenstaande tekst spreken we telkens over interieurarchitect. Onze leden betreffen ook interieurvormgevers en dienen tekst als zodanig te lezen.

 

Axel van Reek – advocaat en partner

www.lipsvandijken.nl

 

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid